dyrehold
vandrende pinde.
Som dyrehold har jeg valgt vandrende pinde, da de skulle være nemme at holde. Jeg har købt dem på den kristne friskole, da de sælger dem i sfoen.
Jeg valgte at købe to i håbet om at det var en hund og en han. Ifølge det jeg har læst så bliver hannerne 8-10 cm og hunnerne 12-14 cm.
Jeg har efterfølgende lånt et akvarie for at de har rigeligt med plads og at der er plads til at indrette akvariet efter de normale liveforhold.
grenene og planterne er stående oprejst så det minder om det de finder og lever i, i naturen. bladene jeg fodre dem med er brombær blade og ecalyptusblade.
1. Vælg en bruger/borger gruppe
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Behovene er lette at dække for dette leddyr, da det ikke kræver det store, man skal have et terrarium, der skal være jord, grene og planter/blade, gerne nogle der ses som føde for de vandrende pinde. Jeg har fundet information via youtube og via denne hjemmeside " https://ringkobingdyrecenter.dk/pasningsvejleder/vandrende-pind.aspx "
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? Målet med at målgruppen på 3-6 år, er at de for en forståelse af natur og udeliv, og den naturlige balance altså kredsløb der er sker med både planter og dyr, Dette kan være at man ser hvordan dyrene lever i et terrarium og hvordan de færdes. borgerne vil få en form for ansvar i et passende niveau til deres alder. Eksempelvis børnehave børn kan være med til at finde føde, grene samt andet dekorativt til terrariet.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
med vandrende pinde ville det være passende at have dem i et terrarie i fællesrummet, så hvis det var en integreret institution, ville alle have adgang til at kunne observere og fælge med i pindendes udvikling og levevis.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? liv og død, da de vandrende pinde har en levealder på 1-2 år, så nogle børn ville have mulighed for at både opleve anskaffelsen og bortgangen af pindendne. hvad spiser hvad og hvem spiser hvem? dag og nat dyr.
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter? jeg vil kigge efter tegn som nysgerrighed, påtagelse eller ønske om ansvar over for pindende.
En eventutel aktivitet med disse dyr kunne være at undersøge hvor hurtige dyrene er ved brug og hjælp af stop ur, man kunne også lave kreatiive aktiviteter som at børnene skulle findekviste i naturen og når man kom tilbage til børnehaven så lave vandrende pinde selv.
Man kunne i læreprocessen lave vendespil med forskellige arter af vandrende pinde og andre leddyrsarter.
Som dyrehold har jeg valgt vandrende pinde, da de skulle være nemme at holde. Jeg har købt dem på den kristne friskole, da de sælger dem i sfoen.
Jeg valgte at købe to i håbet om at det var en hund og en han. Ifølge det jeg har læst så bliver hannerne 8-10 cm og hunnerne 12-14 cm.
Jeg har efterfølgende lånt et akvarie for at de har rigeligt med plads og at der er plads til at indrette akvariet efter de normale liveforhold.
grenene og planterne er stående oprejst så det minder om det de finder og lever i, i naturen. bladene jeg fodre dem med er brombær blade og ecalyptusblade.
1. Vælg en bruger/borger gruppe
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Behovene er lette at dække for dette leddyr, da det ikke kræver det store, man skal have et terrarium, der skal være jord, grene og planter/blade, gerne nogle der ses som føde for de vandrende pinde. Jeg har fundet information via youtube og via denne hjemmeside " https://ringkobingdyrecenter.dk/pasningsvejleder/vandrende-pind.aspx "
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? Målet med at målgruppen på 3-6 år, er at de for en forståelse af natur og udeliv, og den naturlige balance altså kredsløb der er sker med både planter og dyr, Dette kan være at man ser hvordan dyrene lever i et terrarium og hvordan de færdes. borgerne vil få en form for ansvar i et passende niveau til deres alder. Eksempelvis børnehave børn kan være med til at finde føde, grene samt andet dekorativt til terrariet.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
med vandrende pinde ville det være passende at have dem i et terrarie i fællesrummet, så hvis det var en integreret institution, ville alle have adgang til at kunne observere og fælge med i pindendes udvikling og levevis.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? liv og død, da de vandrende pinde har en levealder på 1-2 år, så nogle børn ville have mulighed for at både opleve anskaffelsen og bortgangen af pindendne. hvad spiser hvad og hvem spiser hvem? dag og nat dyr.
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter? jeg vil kigge efter tegn som nysgerrighed, påtagelse eller ønske om ansvar over for pindende.
En eventutel aktivitet med disse dyr kunne være at undersøge hvor hurtige dyrene er ved brug og hjælp af stop ur, man kunne også lave kreatiive aktiviteter som at børnene skulle findekviste i naturen og når man kom tilbage til børnehaven så lave vandrende pinde selv.
Man kunne i læreprocessen lave vendespil med forskellige arter af vandrende pinde og andre leddyrsarter.
Perspektivering
15. Den nye viden jeg har fået er, at selv om at der eksempelvis står diverse steder på nettet om vandrende pinde at deres mistede lemmer gror tilbage efter at de har skiftet ham, er det ikke altid at det sker. at lemmen gror tilbage,men den mistede lemme virker ikke til at have en stor påvirkning på dyret.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?et typisk spørgsmål, men har dyret følelser og hvordan ville det have klaret sig i den frie natur?
17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?Den rene empati og medfølelse for andre levende væsener. det kan være med til at udvikle almendannelse og styrke børns forståelse af det at være til og være levende, og det at have behovfor mad, vand og søvn.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til? Jeg har enstor kærlighed til næsten alle dyr også respekt, men de gode oplevelser mit dyrehold har givet mig er at jeg er kommet mere ud og harogså fundet ud af hvad der er i naturen i mit nær omliggende område
15. Den nye viden jeg har fået er, at selv om at der eksempelvis står diverse steder på nettet om vandrende pinde at deres mistede lemmer gror tilbage efter at de har skiftet ham, er det ikke altid at det sker. at lemmen gror tilbage,men den mistede lemme virker ikke til at have en stor påvirkning på dyret.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?et typisk spørgsmål, men har dyret følelser og hvordan ville det have klaret sig i den frie natur?
17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?Den rene empati og medfølelse for andre levende væsener. det kan være med til at udvikle almendannelse og styrke børns forståelse af det at være til og være levende, og det at have behovfor mad, vand og søvn.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til? Jeg har enstor kærlighed til næsten alle dyr også respekt, men de gode oplevelser mit dyrehold har givet mig er at jeg er kommet mere ud og harogså fundet ud af hvad der er i naturen i mit nær omliggende område
Hej Maria, super at du har fået gang i dyreholdet. Jeg vedlægger lige opgavebeskrivelsen her:1. Vælg en bruger/borger gruppe
SvarSletHvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
Glæder mig til at læse mere om dit dyrehold. God sommer. vh ida og ib