aktiviteter på biotoppen


Opgave B: Aktiviteter på biotopen 

1.Beskriv de aktiviteter, du har afprøvet på din biotop - anvend foto /film til at fastholde forsøg, processer, produkter mm. på din blog 
2.Beskriv og begrund dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbøgerne til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model

Aktivitet 1: “vildtkamera”
Vi har sat et vildtkamera op, for at kunne observere hvilke større dyr som befinder sig på vores biotop, i løbet døgnet og om det forskelligt hvilke dyr der kommer frem, afhængig af om det er dag eller nat. Vi har sat et vildtkamera op som kan filme i en rækkevidde på 20 m. Sammen med børnene vil vi gennemgå de videoer/billeder der er blevet taget gennem natten. Vi vil løbende flytte kameraet for at få nye vinkler 
I denne aktivitet er der fokus på  naturforståelse og, at skabe en naturoplevelse der runder et helt døgn, så man derigennem får en større naturforståelse. Videoen der bliver optaget kan sættes på evt. Til madpakker, på denne måde introducere vi både dyrene, miljøet og skaber en nysgerrighed.

Aktivitet 2: “gæt en lort”
Som navnet beskriver, går aktiviteten ud på at gå på opdagelse ved vores biotop, og undersøge hvilke spor dyrene har lagt. Vi vil derfor gå hen til vores biotop, finde forskellige lorte og tage billeder af dem, billederne vil vi bruge til at kunne sammenligne når vi kommer hjem, hvilke dyr lorten kan komme frem.
I denne aktivitet har vi fokus på klassifikation og sortering af dyrene samt at børnene vil kunne sætte lort/fæces sammen med hvilket dyr det kommer fra. Dette er en aktivitet vi har valgt da der udvider viden om dyrene og at man ville kunne sammenligne de forskellige typer lort/fæcesAktivitet

Denne lort gætter vi på er fra en hund.

Denne lort gætter vi på er en fiskehejre.

Denne lort gætter vi på er fra en ræv. 

Denne lort gætter vi på er fra et pindsvin. 

Denne lort vil vi gætte på er fra en and eller gæs. 


Vi har brugt internettet til at undersøge og sammenligne hvilke lorte der kunne være snakke om, da vi ved at computer/ipad generelt teknik fanger børns interesse rigtig meget. Så ved at de har fået lov til at tage billeder og derefter selv undersøge og sammenligne, gør at det er en aktivitet som især fanger de større børn i børnehaven og børnene i skolen op til 3 klasse ca. Vi har blandt andet benyttet os af denne hjemmeside 
 
 
Aktivitet 3: “fang et dyr”
Aktivitet 3: “fang et dyr”
I aktivitet 3 vil vi udstyre børnene med et kamera, hvor vi viser hvordan de skal tage billeder. Hvor de efterfølgende skal rende rundt i hele området, på vores biotop og se hvilke dyr de kan finde og  tage billeder af dem. Vi vil også tage et net med som man også kan benytte sig af, så der er mulighed for fange dyr både i vand og på land. Ved at vi kan fange dyrene, har vi en større mulighed for at kunne undersøge dyrene nærmere, fx hvilke dyr der er tale om, og derefter undersøge hvad dyrene hedder, hvad de spiser og bare generelt deres udvikling.
Eksempel  hvis man fanger en edderkop kan man tælle at de har 8 ben.
Eller et tusind ben eksempelvis ikke har tusind ben men at navnet stammer fra at insektet som
klassificere sig som leddyr har mange ben. Vi vil sætte de korrekte klassifikationer på som: at en edderkop er en
spindler og et tusind ben er leddyr. På denne måde får børnene korrekt viden og begreber på dyrene de
finder. Og senere vil de måske selv kunne klassificere insekterne og dyrene de finder.
Aktivitet 3 læner sig op af aktivitet 4. 

I aktivitet 3 har vi fokus på klassifikation og sortering af dyrene samt at børnene vil kunne sætte lort/fæces sammen med hvilket dyr det kommer fra. Dette er en aktivitet vi har valgt da der udvider viden om dyrene og at man ville kunne sammenligne de forskellige typer lort/fæces.
Til at fange dyrene har vi købt dette net.
                                      
                 Denne snegl fik vi fisket op fra vandet. Hvilken vandsnegl kan dette være?

Vi har blandt andet fanget denne edderkop. Ligner meget et stankelben, bare med et lidt tykkere krop. 
Vi fandt disse larver, de lever godt på alle de gule planter. Vi lidt i tvivl om det er de giftige pastinak planter? Eller om det er engbrandbæger planter? 

Vi stødte også på et lille pindsvin, som gemte sig godt ved vores biotop.


Der blev fundet rigtig mange vinbjergsnegle.


Vi var meget i tvivl om dette kunne være et tusindben??


En død mus


Der var mange skøjteløber, de var dog rigtig svære at få taget billeder af samt få fanget.



Aktivitet 4:
I aktivitet 4 har vi fået fat på 2 ruser, som vi har placeret to forskellige steder i søen, ved vores biotop. Det har vi gjort for at undersøge hvilke fisk der er i søen. Ved at vi gør det på denne måde vil børnene bedre kunne visualisere hvordan fiskene ser ud og hvad de spiser. Vi har valgt en ruse da det er nemmere at undersøge hvilke større dyr der lever i søen, forhold til aktivitet 3 da det er lidt svære at fange fx fisk med nettet. Vi har lagt franskbrød og majs i nettet, for at se hvilke dyr/fisk det tiltrækker. Vi har undersøgt at skaller, aborre og karper spiser majs og franskbrød. Vi vil løbende i et par dage gå ned og tage ruserne op, for at se om heldet har været med os.
I aktivitet 4 vil der være fokus på klassifikation og sortering af fiskene som bliver fanget, fordi det bliver nemmere for børnene at sætte begreber/navne på de forskellige fisk, da de får mulighed for at få dem helt tæt på, samtidig med de kan få lov til at røre hvordan de føles, at der er forskel på fiskenes skæl fx om det er rugt, glat osv. Det også en oplagt mulighed at forklare børnene om fiskenes fødekæde, at der er forskel på hvad de forskellige fisk spiser, at nogen fisk spiser kun planter, andre spiser dyrene som lever i vandet, andre spiser majs og franskbrød. Denne aktivitet er med til at udvikle børnenes viden om vand dyr og at de får brugt sanserne rigtig meget.
Her ses vores ruse.
Nedenunder ses der på billedet hvor fiskene svømmer ind
De ovenstående billeder viser lidt af vores fangst, vi har indtil videre kun haft heldet med at fange en masse små skaller.


Næste hvergang rusen bliver tømt, er den fyldt op med skaller både store og små. 

Ved alle fire aktiviteter, vil vi gøre brug af billeder og videoer. Som vi kan bruge til at dokumenter og sammenligne dyrene med hinanden. Hvis vi finder nogle dyre vi ikke kender, vil vi undersøge på nettet eller bøger hvilket dyr det kunne være. 
masse små skaller. 

Ved alle fire aktiviteter, vil vi gøre brug af billeder og videoer. Som vi kan bruge til at dokumenter og sammenligne dyrene med hinanden. Hvis vi finder nogle dyre vi ikke kender, vil vi undersøge på nettet eller bøger hvilket dyr det kunne være.  

Vores smittemodel over aktiviteterne:

Sammenhæng: (hvad ser og oplever jeg?) 
Vores målgruppe er børnehavebørn, det vil sige 3-6 års alderen. Vi har valgt at benytte os at de 6 seks læreplanstemaer, hvor vores hovedfokus er natur, udeliv og science (de seks læreplanstemaer).

Mål: (hvad vil jeg gerne se og opnå?)
Vi håber på at kunne observere at børnene viser en interesse og et godt engagement i vores aktiviteter, samt at vi ville kunne opnå læring gennem leg. At de får en større viden om naturen og dyrenes levevilkår. Vi håber aktiviteterne vil fange dem, så det er aktiviteter de vil prøve selv at sætte igang eller tag med sig hjem til børnehaven og lege videre, og at naturen bliver en større del af deres leg fremover.

Inklusion: (Hvordan bidrager tiltaget til at fremme børnenes deltagelsesmuligheder)?)
Vi vil støtte op omkring hvis der er børn, som har brug for ekstra støtte, i forbindelse med hvis der opstår  udfordringer hos det enkelte barn fx som frygt for de dyr vi finder.

Tiltag (Hvilke tiltag skal jeg sætte i gang for at opnå målet?)
Vi startet planlægningen af vores aktiviteter med at tage udgangspunkt i hvad vi forinden, havde fundet på vores biotop, ved at snakke om ville det være muligt at fange dyr, finde spor fra dyrene osv. Efter vi havde undersøgt området, besluttet vi at dyr ville være det vi ville have fokus på i aktiviteterne, da der er meget liv ved vores biotop, og vi ville forhåbentlig kunne opnå en rigtig stor succes og glæde ved at vælge aktiviteter, hvor vi næsten er sikre på ville kunne lykkes.
Efterfølgende fik vi styr på vores vildtkamera aktivitet 1, fundet net samt bøtte vi vil bruge til aktivitet 3.

Tegn: (hvordan ser og høre jeg at jeg er på rette vej?)
Forventninger:
At vi finder dyr som både lever i vand og på land, samt at vi ser børnene viser en interesse både for at deltage i aktiviteterne og dyrene. Vi håber at se de undersøger området og virker spørgende og undrende over hvilke dyr/lorte der bliver fundet. At det er en mulighed at få insekter hvor vi kan tælle benene på dem. Vi håber at se fra børnenes side at de viser en form for respekt for dyrene med at passe på dem, og håndtere dem ordentlig.

Hvad jeg ser og høre:


Evaluering: (Hvor langt er vi nået med målet?)
Vi vil løbende drøfte med hinanden: 
- Hvilke dyr og lorte vi har fundet?
- Fungeret aktiviteterne godt nok til vores målgruppe?
- Fanget vores vildtkamera billeder af dyrene om natten?

Forhold til målgruppen, vil vi løbende evaluere med børnene, ved at spørger ind til hvad de ser og synes om de forskellige aktiviteter, så vi tilslut kan lave en overordnet evaluering om hvordan hele forløbet har været.




                         Lige en lille opfølgning på de små haletudser vi fandt i opgave A.
Haletudserne som vi fandt i starten med vores biotop, har udviklet sig til små frøer. Græsset er levende med små frøer lige nu. Så det med at passe på hvor man går ;).







Vores biotop ændre sig meget efter vejret har ændret sig, der er kommet langt flere grøder på kort tid med høj varme og masser af solskin:



Nedenunder ses der billeder hvor vejret har været meget regn og blæst, der er grøderne langt fra ligeså tydelige. 


Ved at der er kommet så mange grøder pga vejret, er vandet begyndt at blive rigtig grønt. 



Her kan der ses blåalger.

Kommentarer

  1. Hej Maria, rigtig gode aktiviteter du/I har beskrevet, håber vi får nogle klip fra vildkamaraet at se ;-) Overvej hvordan du koble eksplicit til grundbogen og formuler gerne dine didaktiske overvejelser. vh ida og ib

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

dyrehold