Opslag

Shelter tur

Billede
Shelter tur Finde optænding materialer i skoven med børnene.  Lave bål med børnene Have pølser og brød med som kan komme på grillristen på bålet Have små glas med ( uden låg) til hvis børnene finder små dyr. Tag billeder af dyrene så de kan findes i evt bille bog.  Have små papkrus med så vi kan gå forbi Sofies kilde i dyrehaven og de kan prøve at smage ufilteret og naturligt vand fra en jernkilde. Refleksion og overvejelser  Hvad gør vi hvis vejret ikke er med os? Engangs grill.  Presenning  Husk ekstra tøj til børn Mulighed for ly. 

Naturmuseum

Maria og Malene tog på besøg i Glad zoo, for at undersøge hvilke dyr de havde samt hvilke pædagogisk linjer der var tænkt ind i Glad zoo. Vi startet med selv prøve at finde frem til om vi kunne få øje på den pædagogiske tankegang. Det gjorde vi ved at gå en tur rundt i parken og gå og observere hvad der skete rundt om os, både ved at observere de ansatte, de besøgende, dyrene og dyrenes vilkår. Hvad så vi? Vi observeret hurtigt at mange af de medarbejder der passet parken og dyrene, var personer med særlige behov. Det var tydeligt at se at de nød deres tilværelse, og var meget engageret i deres arbejde, og meget imødekommende for de besøgendes spørgsmål. Under vores tur mødte vi også 2 institutioner som var afsted på udflugt til stedet. Der var tydeligt at mærke på børnene at de slugte en masse viden og fik en masse nye indtryk. Vi så især at deres viden opstod, da de sad og spiste madpakker og flere af børnene, spurgte nysgerrigt ind til dyrene. Der så vi tydeligt i praksis at læring
Billede
Akvariet indrettet efter hvor vandrende pinde normalt opholder sig i naturen. Planterne der ses i akvariet er brombær lade og slyngplanten efeu (ikke giftig) som er deres føde. Der er tørre pinde og blade i bunden til kamuflage og jord i bunden. De får væske via bladene som jeg forstøver dagligt.

dyrehold

Billede
vandrende pinde. Som dyrehold har jeg valgt vandrende pinde, da de skulle være nemme at holde. Jeg har købt dem på den kristne friskole, da de sælger dem i sfoen. Jeg valgte at købe to i håbet om at det var en hund og en han. Ifølge det jeg har læst så bliver hannerne 8-10 cm og hunnerne 12-14 cm. Jeg har efterfølgende lånt et akvarie for at de har rigeligt med plads og at der er plads til at indrette akvariet efter de normale liveforhold. grenene og planterne er stående oprejst så det minder om det de finder og lever i, i naturen. bladene jeg fodre dem med er brombær blade og ecalyptusblade. 1. Vælg en bruger/borger gruppe  Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese?  Behovene er lette at dække for dette leddyr, da det ikke kræver det store, man skal have et terrarium, der skal være jord, grene og planter/blade, gerne nogle der ses som føde for de vandrende pinde. Jeg har fundet information via youtube og via denne hjemmeside "   https://ringkobingdyrecenter.dk/pasn

plantehold, vilde og køleskabsfrø

Billede
Spiren som er fra køleskabet er blevet indtørret og er næsten dødt som det kan ses på billedet. spiren blev lagt i plantemuld med gødning. til at vande frøet har jeg brugt en forstøver for ikke at drukne frøet. Her ses hvidløget som også er fra køleskabet, det var begyndt at spire på forhånd før det blev plantet. efter plantningen er spireprocessen stoppet og  selve løget rådnet. Det blev lagt i plantemuld og godning og vandet med en forstøver Her er ferskenen, den er der ikke sket noget med siden den blev lagt i plantemuld og gødning. Her ses det vildefrø, stikkelsbær fra egen have. det er rådnet i et væk. Efter forsøget med de første frø mislykkedes, prøvede jeg at finde nye frø- Her valgte vi Ahorn, græs sorter som almindelig græs og dusk også en enkel skvadderkål. det eneste der indtil videre har "båret frugt" er græs sorterne. Velkommen til dette blogindlæg hvor vi har prøvet at så nogen nye frø, da de andre frø blev til kompost for os. Derfor har vi planet

aktiviteter på biotoppen

Billede
Opgave B: Aktiviteter på biotopen  1.Beskriv de aktiviteter, du har afprøvet på din biotop - anvend foto /film til at fastholde forsøg, processer, produkter mm. på din blog  2.Beskriv og begrund dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbøgerne til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model Aktivitet 1: “vildtkamera” Vi har sat et vildtkamera op, for at kunne observere hvilke større dyr som befinder sig på vores biotop, i løbet døgnet og om det forskelligt hvilke dyr der kommer frem, afhængig af om det er dag eller nat. Vi har sat et vildtkamera op som kan filme i en rækkevidde på 20 m. Sammen med børnene vil vi gennemgå de videoer/billeder der er blevet taget gennem natten. Vi vil løbende flytte kameraet for at få nye vinkler  I denne aktivitet er der fokus på  naturforståelse og, at skabe en naturoplevelse der runder et helt døgn, så man derigennem får en større nat