plantehold, vilde og køleskabsfrø


Spiren som er fra køleskabet er blevet indtørret og er næsten dødt som det kan ses på billedet. spiren blev lagt i plantemuld med gødning. til at vande frøet har jeg brugt en forstøver for ikke at drukne frøet.


Her ses hvidløget som også er fra køleskabet, det var begyndt at spire på forhånd før det blev plantet. efter plantningen er spireprocessen stoppet og  selve løget rådnet. Det blev lagt i plantemuld og godning og vandet med en forstøver


Her er ferskenen, den er der ikke sket noget med siden den blev lagt i plantemuld og gødning.


Her ses det vildefrø, stikkelsbær fra egen have. det er rådnet i et væk.


Efter forsøget med de første frø mislykkedes, prøvede jeg at finde nye frø- Her valgte vi Ahorn, græs sorter som almindelig græs og dusk også en enkel skvadderkål.

det eneste der indtil videre har "båret frugt" er græs sorterne.
Velkommen til dette blogindlæg hvor vi har prøvet at så nogen nye frø, da de andre frø blev til kompost for os. Derfor har vi planet helt nye frø, vi håber at kunne følge en spirring denne gang. :) Plantehold part 2.
Startet med at hente plantemuld i haven. Puttet det i potter og stukket en finger
i jorden for derefter at putte frøene derned. Frøenes størrelse passer med en pegefinger.
Vi har brugt plantemuld da det var det vi havde tilgængeligt.
De bliver vandet med forstøver for ikke at risikere at frøene drukner og projektet fejler.
Vilde frø
Græssorter x 2 vadegræs og engrævehale
Træsorter x 1- Ahorn
Udkrudt sorter x 1 - skvalderkål( spiseligt)
Busk x 1stikkelbær frø
Disse bakker har vi plantet i. 







Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
Vi har valgt målgruppen 3-4 år. behov som ubehag kan tilgodeses hvis man ikke sanser
at det er behageligt at røre ved jord med hjælp fra havehandsker.

Aktiviteten med børnene går ud på at de får en større naturforståelse for planter og hvordan de
lever og gror. Aktiviteten går ud på at børnene selv må medbringe frø som de finder interessante og
ved hjælp fra en pædagog får hjælp til at plante frøene i almindeligt plantemuld.
Planterne kommer til at stå i fællesrummet så der er bedst mulighed for observation af både
børnenes interaktion og nysgerrighed for planterne. hver dag vil der vises om der er spirrert eller
vokset noget, så børnene kan følge deres planter.
Når planterne er vokset sig store nok vil de blive omplantet og blive sat udenfor.
På den måde får børnene en fornemmelse af at de har bidraget til børnehaven og projektet og
føler at de er en del af et større fællesskab. 

Vi vil med sikkerhed bede forældrene om ikke at tage tilfældige frø med da der er risiko
for at frøene eller planterne er giftige og derfor eventuelt tage frø med fra dagligvare de har i køleskabet.

Sikkerhed. lovgivning
http://dcum.dk/love-regler-og-anvisninger/sikkerhed-i-dagtilbud
giftlinjen: https://www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/alt-om-gift/planter-og-svampe/Sider/planter.aspx
Vores rolle som pædagog i dette forløb vil være at vi står for indkøb af plantekasser, plantemuld og have skovle. Vi står for den daglige pasning som lysforhold og vanding af planterne.
Hvis nogle frø/planter ikke overlever forløbet står vi pædagoger med ansvaret for bortskaffelse. jorden og frøene kan komme i skraldespanden som dagrenovation eller komme i komposten hvis institutionen har sådan en. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

dyrehold